Boll träffad flera gånger

Min boll låg precis invid ett träd, när jag slog på bollen studsade bollen två gånger på klubbladet efter slaget. Vad skulle jag gjort? | Christoffer

Regel14-4 (Träffa bollen mer än en gång) beskriver precis ditt dilemma. Ditt slag räknas och du ska spela bollen från den plats där den stannar. Till ditt slag skall du lägga till ett slags plikt (oavsett hur många gånger du råkar träffa bollen under slaget).

I ditt fall träffade du bollen tre gånger under ditt slag, men du ska bara räkna två. Ditt riktiga slag samt ett pliktslag enligt Regel14-4.

/Micael

Comments are closed.